1910-es csóványosi lesiklás emléktúra

A február eleji nagy hó a meleg és az eső következtében a hónap közepére megcsappant, a február 19-i 113. évfordulón pedig szakadt az eső, ezért az emlékezést két héttel elhalasztottuk. Március 4-re a Börzsönyből eltűnt a hó, csak a Csóványos keleti oldalán, 850 méter fölött maradt mutatóba némi firn-hó. A MTE Börzsöny-és Sí osztályának magja ezzel számolva sílécek nélkül kereste föl az első börzsönyi lesiklás színhelyét.

A Szén-patak völgyéből a nagy szelet kicselezve szélvédett utakon mentünk a Foltán-kereszt – Musli-ház – Nyír-rét útvonalon. A Musli-ház előtti asztalokon tízóraiztunk és megállapodtunk, hogy a Pest Megyei Kormányhivatalnak a síutak karbantartását 2027 végéig engedélyező döntése nyomán folytatjuk közhasznú önkéntes munkánkat a Börzsöny síéletének megőrzése érdekében.  A Nyír-rétről „fölsiklással”, gyalogosan mentünk végig a lesiklás nyomvonalán. Az Alsó-Hinta réten megebédeltünk egy nagy fatörzsön, a napsütés vigasztalta a havat hiányolókat. A rét fölött már havas volt az út, 900 métertől pedig havas volt az erdő is, noha a Napnak és a meleg szélnek kitett helyeken elő-elő jött a föld. A kilátóból a napsütés ellenére a pára miatt elmaradt a „Tátra-látás.”  Az OKék jelzésen, az Árva-kúti tisztást érintve tértünk vissza az erdészeti útig.

A nagy szél és a hó hiánya következtében kevés emberrel találkoztunk a hegyen, de mi remekül éreztük magunkat. A jövő idényben a síutakon szép túrákra, a 114-ik évfordulón pedig havas lesiklásra számítunk.