Séták, túrák Dobogókő körül I.

Csend!Dobogókő környékének útvonalaiból a babakocsival bejárhatótól a hosszabb, nehezebb utakig ismertetünk néhányat.

Tekintve, hogy mondandónkat a természetjárást esetleg kevésbé ismerőknek is szánjuk, nekik néhány apró tanáccsal szolgálnánk. Erdei utakra a városi szandál, vietnámi papucs és társaik nem valóak, balesetveszélyesek.
Kényelmes sportcipőben a legtöbb túra általában gond nélkül végigjárható. Azért egy dobozka sebtapasz legyen nálatok, hisz gyerektérdre, feltört lábra egyaránt hasznos. (Kapható a házban is.) Az időjárásnak megfelelő ruházat, a hátizsákban lévő inni- és ennivaló magától értetődik. Szomjunkat a víz oltja legjobban, s nem a cukros levek.

A gyereknépet hagyjuk az úton kedvükre jobbra-balra bóklászni, egy-egy bogarat, szép virágot mutassunk is nekik, de ne bántsunk! Kiürült pillepalack, zacskó, használt papír zsepi helye nem az erdő, hanem az otthoni szemétgyűjtő. S még valami: soha ne feledjétek, hogy a bennünket körülölelő természetben mindnyájan csak vendégek vagyunk!

PatakTúraleírásainkban az általánosan ismert és használt útjelzésekre hivatkozunk., ezek bármelyik turistatérképen jól követhetők. Az indulási irányokat illetően: ha szemben állunk a menedékházzal, akkor az ismert versike szerint előttünk van észak és hátunk mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra pedig kél.

Ahol a jelzett útról le kell (vagy le lehet) térni, külön felhívjuk a figyelmet. A könnyű, „babakocsis” utak bejárása természetesen sáros időben némileg nehezebb lehet, esetleg néhány méteren csak kézben lévő kocsival tudtok átmenni. A könnyű családi sétautak után a háztól elinduló és ide visszatérő körtúrákat ajánlunk. Végül néhány, Dobogókőről induló, hosszabb pilisi túraútvonal leírását olvashatjátok. Mindenkinek jó túrázást és kellemes időtöltést!

Babakocsival, kisgyermekkel

Sípálya

A gyakorlatilag sík útvonal hossza oda-vissza 1400 m. Ha csak babakocsis kicsi van, javasoljuk, hogy kelet felé a betonúton induljatok. Ha viszont kocsiból kinőtt kicsi is van, vele apuka vagy anyuka inkább gyalog sétáljon az erdő szélén, a kék jelek (kereszt és sáv) mentén. Találkozás a sífelvonó jellegzetes épületénél, amely egyébként Makovecz Imre egyik legelső organikus épülete. Utunk a rádiótorony irányába néhány száz méterrel még megtoldható.

Dobogókői körséta

A sétaút hossza 3100 m, a lejtés és emelkedés 30 m. Utunkat az előzőekben leírtak szerint kezdjük, ám visszafelé elhagyjuk a betonutat, és a balra, délnek induló Bükkös utcára fordulunk, s haladunk rajta lefelé. Egyetlen elágazás van, minket a jobb visz jó helyre: padok, asztalok, közkút fogadnak. Innen felfelé vezet utunk, a fákon már több jelzés (piros, sárga sáv) is látható. Mindaddig követjük ezeket, amíg balkezünk felől el nem érjük a Napsugár utcát, amely aztán a kövesút alatti sétányra vezet fel bennünket. Ezen aztán jobbra fordulva (kék és piros C, azaz körút jelzés mutatja) érünk vissza a parkolón át a menedékházhoz.

Rezső kilátó

Dobogókő, kilátásAz útvonal hossza oda-vissza alig két km, emelkedő nincs benne. Sétánkat a menedékház mögötti kilátónál kezdjük. Erre fellépve (mint egy dobogóra, innen a hely neve) elénk tárul hazánk egyik legszebb panorámája, a Duna-kanyar. Az Árpád-vár, a Rám-hegy, a Ferenczy-szikla mögött a szabdalt Börzsöny, vonalát megszakítja a Prédikálószék, alatta a Vadálló-kövek sora, aztán a sebzett Naszály, végül a Mátra első hegyei sejlenek. Innen nyugat felé indulunk a szépen kiépített úton (piros és sárga sáv). A Rezső-kilátó különösen tiszta időben kínál talán még az előzőnél is szebb látványt. Ilyenkor az észak felé kanyarodó Duna mentén ősi városunk, Visegrád Salamon tornyával és jellegzetes fellegvárával is jól látható. Vissza a már ismert úton megyünk.

Rezső kilátó – kék körút

E sétánk hossza 3300 m, melynek során ereszkedünk-emelkedünk 25 m-t. Útvonalunk első része egyezik az előzővel. A kilátótól azonban visszafelé jőve, mintegy 150 m séta után, most a zöld + és a kék C jelzést követve, élesen jobbra fordulunk, és alig egy km után a betonútnál vagyunk. Itt balra kell mennünk, a forgalomra is ügyelve, szerencsére csupán száz méter, és elértük a kék és piros kör (C) jelzésű sétányt, aztán a parkolón keresztül érünk vissza a menedékházhoz.

Tovább a második részhez »